Schapenvacht vilten

Al een tijdje ben ik bezig met ruwe wol. Kaarden, wassen, vilten in de wasmachine, spinnen, slofjes met de hand natvilten, naaldvilten …. allemaal geprobeerd.  Gisteren bedacht ik mij dat ik misschien geen workshop nodig had om een vacht te vilten. Hoewel je het in een workshop natuurlijk gelijk goed aanleert,  ben ik aan de slag gegaan met ‘aldoende leert men’. Op Internet veel verschillende informatie opgezocht en uiteindelijk voor de volgende methode gegaan:
*bubbeltjes plastic
* daarop 2 dunne lagen gekaarde wol, dakpansgewijs en kruislings neergelegd
* daar boven op de ruwe vacht met de geschoten kan naar beneden.
* oprollen en rollen maar
* 2x in de breedte en 2x in de lengte. Ongeveer 2 uren lang

Het resultaat is nog niet perfect (her en der is de vacht vervilt en op sommige plaatsen gaten), maar ik ben er heel blij mee!
Nu nog bedenken of ik de vacht ga borstelen of niet. 1 deel al wel gedaan.

image

2 gedachtes over “Schapenvacht vilten

  1. Hallo Inge,
    Vandaag een prachtige vacht gekregen en ben aan t zoeken hoe ik deze kan verwerken tot een schapenvacht. Ik zocht online waar ik gekaarde wol kan vinden om als onderkant te dienen. Waar heb jij die vandaan? Hoe zag t eruit en is t naar tevredenheid?
    Groeten, Arja

    • Dag Arja,

      Mijn reactie heeft even op zich laten wachten, door het mooie weer was ik de hele dag buiten aan het werk. Wat leuk dat je mij gevonden hebt over het schapenvacht vilten! Ik heb zelf de wol gekaard van de vachten die ik had liggen. Met deze (gekaarde) vachten maak ik normaal gesproken lappen vilt om mee te naaien. Ik heb dus geen ervaring met gekaarde wol ergens anders vandaan te halen.
      Heb je al vaker een schapenvacht gemaakt? Wat ik heb gedaan is met verschillende reststukken uitproberen, om echt een schapenvacht te krijgen, dient de vacht op een speciale manier geschoren te zijn, naar wat ik gehoord heb.

      Veel plezier met de zoektocht en het maken van de schapenvacht. Ik ben benieuwd wat het geworden is en hoe het je gelukt is!

      creatieve groet,
      Inge

Geef een reactie

